Human and Social Development Review - ISSN 2675-8245
http://www.hsdr.periodikos.com.br/article/60806df6a953956511359688

Human and Social Development Review - ISSN 2675-8245

Brief Review

Physical Activity: Inclusion and Exclusion Processes

Andrew Matheus Gomes Soares, Carlos Alberto Figueiredo da Silva

Downloads: 3
Views: 204

Abstract

There is a strong relationship between physical activity, health promotion, and the principles of social inclusion. In this way, the present work deals, through a brief literature review, to conceptualize these terms and bring some understandings about them, to create a basis of how they are associated. In this sense, the present work aims to identify, describe, and understand the concept of inclusion, based on the principles of inclusion, and differentiate it from the principle of normalization within physical activity and health promotion perspective.

Keywords

Physical education, Inclusion, Physical Activity, Exclusion.

References

AUNE, Dagfinn; NORAT, Teresa; LEITZMANN, Michael; TONSTAD, Serena; VATTEN, Lars Johan. Physical activity and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose–response meta-analysis. Euro Journal Epidemiol v. 30, n.5, p.29–542, 2015.

BOYES, Natasha G et al. Physical activity modulates arterial stiffness in children with congenital heart disease: a champ’s cohort study. Congenital Heart Disease. v. 13, p. 578–583, 2018.

BUSS, Paulo M. O conceito de promoção da saúde e os determinantes sociais. Agência Fiocruz de Notícia. 2010. Disponível em: https://agencia.fiocruz.br/o-conceito-de-promo%C3%A7%C3%A3o-da-sa%C3%BAde-e-os-determinantes-sociais#:~:text=De%20acordo%20com%20o%20documento,participa%C3%A7%C3%A3o%20no%20controle%20desse%20processo%E2%80%9D. Acesso em: 03/04/2021

DA COSTA, Alberto Martins; SOUSA, Sônia Bertoni. Educação física e esporte adaptado: história, avanços e retrocessos em relação aos princípios da integração/inclusão e perspectivas para o século XXI. Rev. Bras. Cienc. Esporte. v. 25, n. 3, p. 27-42, maio 2004.

GUERRA, Sandra et al. Relação entre a atividade física regular e a agregação de fatores de risco biológicos das doenças cardiovasculares em crianças e adolescentes. Revista Brasileira de Saúde e Maternidade Infantil. v. 3, n. 1, p. 9-15, 2003.

MALTA, Deborah Carvalho et al. A Política Nacional de Promoção da Saúde e a agenda da atividade física no contexto do SUS. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 18, n. 1, p. 79-86, mar.  2009.

MORETTI, Andrezza C. et al. Práticas corporais/atividade física e políticas públicas de promoção da saúde. Revista Saúde e Sociedade v. 18, n. 2, 2009.

OMOTE, Sadao, Normalização, Integração, Inclusão... Ponto de Vista. v. 1, n. 1, dezembro de 1999.

PEREIRA, Olívia. Princípios de normalização e de integração na educação dos excepcionais. Aberto.  v. 2, n. 13. P.11-21. 1983.

SILVA, Carlos Alberto Figueiredo da; DEVIDE, Fabiano Pries. Linguagem discriminatória e étnometodos de exclusão nas aulas de educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 30, n. 2, p.181-197, 2009. http://rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/444/360

SILVA, Herminia Helena Castro da; SILVA, Carlos Alberto Figueiredo da. Desafios da Educação Física inclusiva: integrar ou incluir? Revista Augustus, v. 10, n. 21, p. 23-30, 2006.

MEKKELSEN. N. E. Misconception of the principle of normalization. In: FLASH on the service for the mentally retarded: The personal Traning Scholl Copenhagen, 1978.


Submitted date:
03/03/2021

Accepted date:
04/20/2021

60806df6a953956511359688 hsdr Articles
Links & Downloads

HSDR

Share this page
Page Sections